Simple tips til at undgå stress i hverdagen

Antallet af stressede danskere er stigende, og dette har en alvorlig konsekvens for den ramte. Stress er ikke noget, man kan se igennem fingrene med, og hvis man ikke får bearbejdet det løbende, kan man ende med at skulle i behandling for stress. Søvnløshed, spændingshovedpine og hjertebanken er blot nogle af de fysiske symptomer, der kan være på stress.

Psykiske symptomer kan være manglende lyst til ting, man ellers finder interessant, hukommelsesbesvær og humørpåvirkninger. Dog varierer symptomerne, og det kan derfor være svært at vide, hvornår man er stresset eller på vej til at blive det. Her er tre simple tips til, hvordan du kan undgå stress i din hverdag.

 

Rigelig søvn

Du har helt sikkert hørt det før – man skal have omkring 8 timers nattesøvn. Man kan hurtigt komme til at tænke, at det nok går med blot 5 timer, fordi man ikke føler sig træt i løbet af dagen. Dog viser forskning, at det kan have en direkte sundhedsskadelig effekt på kroppen, hvis den ikke får nok søvn. Du kan altså både få livstruende sygdomme og forøge dine risiko for at få stress, hvis du ikke får tilstrækkelig søvn.

 

Spis sundt

Når man er stresset, har man en tendens til at række ud efter de usunde fødevarer for at trøste sig selv. Dette er dog en dårlig idé, da sunde fødevarer har en fantastisk effekt på din krop. I stedet for at spise chokolade, som kun kortvarigt trøster dit sind, kan du med fordel spise mad fuld af vitaminer og proteiner. Kroppen og hjernen arbejder nemlig sammen, og det gælder derfor om at give kroppen god og indholdsrig mad.

 

Før kalender

Børnene skal køres til og fra fritidsinteresser, huset skal rengøres, der skal handles, arbejdes og familien skal besøges. Hverdagen bliver hurtigt fyldt op og kan virke uoverskuelig. Dette kan få dig til at føle dig stresset, fordi du skal huske samt nå det hele. Her kan du med fordel føre en kalender. På denne måde har du et overblik over dine planer og kan derfor bedre eksponere din tid. Et godt råd er ligeledes at sørge for at tage en dag ud af din kalender, hvor huset gerne må rode, børnene gerne må have beskidt tøj på og maden må gerne stå på spejlæg. Det er nemlig en god idé at sørge for at have tid til at stresse af og ikke have noget som helst på programmet.

 

Skulle du alligevel blive ramt af stress, er der ingen skam i det. Det er blot vigtigt, at du får det bearbejdet og kommer det til livs. Hvis du gerne vil have hjælp til behandling af stress, kan du klikke her.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sasa Kovacevic

Sasa Kovacevic is an official CFF author and founding member.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *