Giv dit barn en sproglig frihed

Børn udvikler sig vidt forskelligt – også når det gælder tilegnelsen af sprog og sproglige kundskaber. Alligevel er det, som udgangspunkt, fornuftigt som forældre, at være opmærksom på, hvorvidt dit barn udvikler sig rent sprogligt. Læs med herunder, og få en guide til, hvordan du som forælder, allerede fra barnets fødsel kan bidrage til at barnet, senere hen, bliver offer for en sproglig frihed.


0-2 år
Grunden til at det giver mening allerede at interessere sig for barnets sprogmæssige udvikling helt fra fødslen af, er at børn med gode og udviklede sproglige evner, oftest lægger til grund for større sociale og emotionelle færdigheder. En tidlig opmærksomhed på barnets sprog, kan altså være essentielt for barnets videre sociale færden. Børn observerer allerede fra fødslen af de omlæggende omgivelser. Herunder følelser, lyde, farver mm. Barnet begynder desuden allerede at udvikle sine egne sproglige evner samt at træne og regulere sproglyde med pludren og diverse babylyde. Herunder siger de fleste babyer deres første ord i 10-12 måneders alderen. Ønsker du at dit barn fra start skal være flersprogligt af den ene eller anden grund, er det altså en god idé allerede at begynde her.

 

2-6 år
Ved 2 års alderen, skulle et barn være i stand til at kunne udtrykke sig selv ved et ordforråd på omkring 250 år. Mellem 2- og 6 års alderen skulle barnet herunder være i stand til at udvikle sine sproglige færdigheder og ordforråd fra omkring 250- til cirka 2600 ord, og vil samtidigt være i bredere stand at danne mere komplekse sætninger og at deltage i en reel dialog. Det er i dette tidsrum, at barnets største sprogmæssige udvikling vil finde sted, og hvor du som forælder kommer meget på banen med træning af sprogmæssige færdigheder og ordtræning før barnet skal begynde i skole. Dette vil også give barnet en faglig frihed, når dette først reelt skal indgå i en undervisningssituation. Har dit barn en flersproglig opdragelse, vil barnet højst sandsynligt kludre rundt mellem sprogene i denne alder. Dette er dog udelukkende et udtryk for bredere forståelse hvor blot adskillelsen mellem de to sprog skal falde endeligt på plads hos barnet.

 

6-18 år
Fra barnet begynder i skole og til det er et uafhængigt og selvstændigt individ, er det din opgave som forælder, i samarbejde med skoleinstitutionen, at videreudvikle barnets sprogfærdigheder. Herunder er det vigtigt at man som forælder ikke fralægger sig ansvaret, men bliver ved med at understøtte den udvikling som barnet erhverver sig i undervisningen. Især undervisning i barnets modersmål, herunder dansk og ydermere undervisning i engelsk er essentielt for barnets videre samfundsmæssige og sociale færden. Altså er det vigtigt at barnet modtager den korrekte form for sprogmæssig undervisning i folkeskolen, læs mere her, såvel som i hjemme. Er barnet selv interesseret i sproglig undervisning i folkeskolen, kan det være en idé at opfordre dette til en sproglig linje eller studieretning, hvis barnet selv overvejer at læse videre på gymnasiet.

 

Pointe
Du kan altså allerede fra barnets fødsel af, påvirke dettes sprogmæssige udvikling med henblik på, senere i livet, at videregive barnet en faglig og social frihedsfølelse inden for sproglære og interesse for samme.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sasa Kovacevic

Sasa Kovacevic is an official CFF author and founding member.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *